ایران/تبریز

تفاوت بین UI و UX

تفاوت بین UI و UX

در دنیای طراحی، چند بحث معروف وجود دارد که هرگز به طور کامل حل نمی شوند. یکی از بزرگ ترین آنها تفاوت بین طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری است.در حالی که تشابه‌های بی‌شماری توضیح می‌دهند که چگونه این دو مفهوم طراحی با هم تطبیق می‌کنند، یافتن یک پاسخ قطعی تقریباً غیرممکن است.اما اگر تازه وارد دنیای طراحی شده اید یا به خصوص اگر برای موقعیت طراحی مصاحبه می کنید، درک کلی از نحوه و زمان استفاده از این اصطلاحات بسیار مهم است.
در ابتدایی‌ترین سطح، رابط کاربری (UI) مجموعه‌ای از صفحه‌ها، صفحات و عناصر بصری مانند دکمه‌ها و نمادها است که فرد را قادر می‌سازد تا با یک محصول یا خدمات تعامل داشته باشد.از سوی دیگر، تجربه کاربری (UX)، تجربه داخلی است که یک فرد در تعامل با هر جنبه ای از محصولات و خدمات یک شرکت دارد.

 

UI چیست

به زبان ساده، رابط کاربری (UI) هر چیزی است که کاربر ممکن است برای استفاده از یک محصول یا خدمات دیجیتال با آن تعامل داشته باشد. این شامل همه چیز از صفحه نمایش و صفحه نمایش لمسی، صفحه کلید، صداها و حتی نورها می شود. با این حال، برای درک تکامل UI، یادگیری کمی بیشتر در مورد تاریخچه آن و چگونگی تبدیل آن به بهترین شیوه ها و یک حرفه مفید است.

 

تاریخچه مختصری از رابط کاربری UI

در دهه 1970، اگر می خواستید از رایانه استفاده کنید، باید از رابط خط فرمان استفاده کنید. رابط های گرافیکی مورد استفاده امروز هنوز به صورت تجاری وجود نداشتند. برای اینکه یک کامپیوتر کار کند، کاربران باید از طریق زبان برنامه نویسی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و برای انجام یک کار ساده به خطوط به ظاهر بی نهایت کد نیاز دارند.در دهه 1980 اولین رابط کاربری گرافیکی (GUI) توسط دانشمندان کامپیوتر Xerox PARC توسعه یافت. با این نوآوری پیشگامانه، کاربران اکنون می توانند با ارسال دستورات بصری از طریق نمادها، دکمه ها، منوها و چک باکس ها با رایانه های شخصی خود تعامل داشته باشند.
این تغییر در فناوری به این معنی بود که هر کسی می‌توانست از رایانه استفاده کند، بدون نیاز به کدنویسی، و انقلاب رایانه‌های شخصی آغاز شد.در سال 1984، اپل رایانه شخصی مکینتاش را منتشر کرد که شامل یک نقطه و کلیک ماوس بود. مکینتاش اولین کامپیوتر خانگی موفق تجاری بود که از این نوع رابط استفاده کرد.در دسترس بودن و رواج رایانه های شخصی و اداری به این معنی است که رابط ها باید با در نظر گرفتن کاربران طراحی شوند. اگر کاربران نمی توانستند با رایانه خود تعامل داشته باشند، فروش نمی کردند. در نتیجه، طراح UI متولد شد.
مانند هر فناوری در حال رشد، نقش طراح رابط کاربری با توجه به اینکه سیستم‌ها، اولویت‌ها، انتظارات و دسترسی بیشتر و بیشتر از دستگاه‌ها می‌خواهند، تکامل یافته است. اکنون طراحان رابط کاربری نه تنها بر روی رابط‌های کامپیوتری، بلکه روی تلفن‌های همراه، واقعیت افزوده و مجازی و حتی رابط‌های نامرئی یا بدون صفحه نیز کار می‌کنند که به آنها رابط کاربری صفر مانند صدا، ژست و نور نیز گفته می‌شود.طراح رابط کاربری امروزی فرصت‌های تقریباً نامحدودی برای کار بر روی وب‌سایت‌ها، برنامه‌های تلفن همراه، فناوری‌های پوشیدنی و دستگاه‌های خانه هوشمند دارد. تا زمانی که رایانه‌ها همچنان بخشی از زندگی روزمره هستند، نیاز به ایجاد رابط‌هایی وجود خواهد داشت که کاربران با هر سن، پیشینه و تجربه فنی بتوانند به طور مؤثر از آن استفاده کنند.
طراحی UI در مورد استفاده از تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر طراحی بصری برای تبدیل یک رابط اصلی به چیزی قابل هضم و قابل استفاده است.”طراحی UI فرآیند تبدیل وایرفریم ها به یک رابط کاربری گرافیکی صیقلی است. این کار هم قابلیت استفاده محصول را افزایش می دهد و هم ارتباط عاطفی بین کاربر نهایی و محصول ایجاد می کند.بنابراین یک تجربه کاربری (UX) از بسیاری از رابط های کاربری (UI) تشکیل شده است که در یک جریان (امیدوارم) یکپارچه گرد هم می آیند تا یک محصول را تشکیل دهند.می‌توانیم محدودیت‌های UI را به روشی بسیار ملموس‌تر از UX تعریف کنیم، زیرا تمرکز آن بر روی نام است .تأثیر کلی یک توالی از رابط‌ها و تمام بخش‌های کمتر ملموس یک تجربه محصول فراتر از آن تجربه کاربر را تشکیل می‌دهند، اما رابط کاربری صرفاً به طراحی صفحه‌ها یا رابط‌های فردی در سفر کاربر مربوط می‌شود.

 

UX چیست

تجربه کاربری یا UX در نتیجه بهبودهای UI تکامل یافته است. هنگامی که چیزی برای تعامل با کاربران وجود داشت، تجربه آنها، چه مثبت، چه منفی یا خنثی، احساس کاربران را نسبت به آن تعاملات تغییر داد.دانشمند شناختی دان نورمن با ابداع اصطلاح تجربه کاربر در اوایل دهه 1990، زمانی که در اپل کار می کرد، اعتبار دارد و آن را به شرح زیر تعریف می کند این یک تعریف گسترده است که می تواند هر تعامل ممکنی را که یک فرد می تواند با یک محصول یا خدمات داشته باشد، داشته باشد نه فقط یک تجربه دیجیتال. برخی از متخصصان UX ترجیح داده‌اند که این حوزه را تجربه مشتری بنامند و برخی دیگر قدمی فراتر گذاشته‌اند و صرفاً این حوزه را طراحی تجربه می‌نامند.مهم نیست که چه نامی دارد، تعریف اصلی نورمن از UX در هسته هر طراحی تجربه فکری قرار دارد همه چیز را شامل می شود و همیشه حول انسانی که با آن در تعامل است متمرکز است.
پیتر مورویل برای درک اینکه چه چیزی یک تجربه را به یک تجربه خوب تبدیل می کند یک تصویر بصری عالی برای برجسته کردن آنچه در طراحی UX موثر است ایجاد کرد.طراحان UX وظیفه دارند اطمینان حاصل کنند که شرکت محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که نیازهای مشتری را برآورده می کند و به آنها اجازه می دهد تا به طور یکپارچه به نتیجه دلخواه خود دست یابند. طراحان UX از نزدیک با طراحان UI، محققان UX، بازاریابان و تیم های محصول کار می کنند تا آنها را درک کنند. کاربران از طریق تحقیق و آزمایش آنها از بینش های به دست آمده برای تکرار و بهبود مستمر تجربیات بر اساس تحقیقات کمی و کیفی کاربران استفاده می کنند.

 

ui ux

 

تفاوت بین UI و UX

UI از تمام عناصری تشکیل شده است که افراد را قادر می سازد با یک محصول یا خدمات تعامل داشته باشند. از سوی دیگر، UX چیزی است که فرد در تعامل با آن محصول یا خدمات، کل تجربه را از بین می برد.مهم است که کل تجربه کاربر را از رابط کاربری (UI) متمایز کنیم، حتی اگر UI آشکارا بخش بسیار مهمی از طراحی است. به عنوان مثال، یک وب سایت با نقد فیلم را در نظر بگیرید. حتی اگر UI برای یافتن یک فیلم عالی باشد، UX برای کاربری که اطلاعاتی در مورد یک نسخه مستقل کوچک می‌خواهد ضعیف خواهد بود، اگر پایگاه داده زیربنایی فقط حاوی فیلم‌هایی از استودیوهای بزرگ باشد.
مثلاً گوگل. رابط اسپارتان معروف آن نشان می دهد که چگونه یک تجربه عالی نیازی به زنگ و سوت ندارد. با تمرکز روی کاربر، گوگل می‌داند که وقتی به سایت می‌آیند، به دنبال اطلاعات یک چیز هستند و به سرعت آن را می‌خواهند.این واقعیت که گوگل یک فعل به طور گسترده پذیرفته شده است، نشان می دهد که شرکت چقدر این تجربه و انتظارات را ارائه می دهد. تقریباً هر چیزی که یک شخص می خواست بداند می تواند در یک چشم به هم زدن قابل دسترسی باشد و تعداد کمی از موتورهای جستجوی دیگر امروزه زنده مانده اند.حالا تصور کنید هر بار که در گوگل جستجو می‌کنید، 15 ثانیه طول می‌کشد تا به نتیجه‌ای برسید و دیگر نتوانید فوراً پاسخ سؤال خود را دریافت کنید. حتی اگر رابط کاربری ثابت بماند، تجربه شما با Google به طور چشمگیری متفاوت خواهد بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.